Techno

Kako Google može da uništi reputaciju?

Reputacija je škakljiva stvar. Ne samo u svijetu politike. Nekada je bila kvalitativna mera našeg ponašanja, vitalna ali ne baš jasno određena. Uskoro će najverovatnije biti dostupan pravi pravcati numerički rezultat reputacije za svakoga od nas.

Već sada imamo preteče, bilo da ste toga svijesni ili ne. Kompanije kao što su PeerIndex, Twitalyzer, Talentag i PostRank (koju je kupio Google) već primjenjuju online analitiku da bi utvrdile težinu „društvenog kapitala” nekog biznisa ili pojedinca. Što, u širem smislu, definiše koliki je vaš uticaj online. Do koliko ljudi dopirete i koliko njih kreće u akciju u zavisnosti od onoga što kažete? Da li ste istinski prorok ili samo posmatrač sa strane?

Izgleda da ima bezbroj mehanizama koji mjere društveni kapital. Svaka kompanija koristi drugačiju kombinaciju metrike (i vrlo vešto krije detalje). Twitter dodjeljuje ocjenu za ugled svakom korisniku kao dio svoje „Koga da slijedite” formule.

Kompanija KLOUT osnovana 2008, ima nešto transparentniji metod. Klout prati vaše ponašanje na nekoliko online mreža, među kojima su Facebook, LinkedIn i Google+. I potom svede vašu društvenu aktivnost na vebu na rezultat od 1 do 100. Veći broj – veći uticaj. Oni sa najvišim uticajem dobijaju zlatnu lentu, kao misice. Kompanija je do sada indeksirala preko 100 miliona javih profila.

Čak i ako ne provodite mnogo vremena online, vaša reputacija „tamo” mogla bi da utiče na druge segmente vašeg života. Uzmimo za primjer ženu od 45 godina, nedavno razvedenu. Nema kuću, nije godinama radila i djeluje kao loš kandidat za kredit. Ali je majka, pouzdana je i radila je u dobrotvornim organizacijama. Iz baze alternativnih online podataka – možda sa bloga neke crkvene zajednice – ocjena njene reputacije mogla bi da bude pouzdanije mjerilo za njenu kreditnu sposobnost.

Ono što drugi govore o vama sve više dobija na značaju.

Postojaće ocjena ugleda i ona će se koristiti u donošenju odluka vezanih za vas”, kaže Ouen Trip, suosnivač sajta reputation.com. Kompanija za digitalnu privatnost i onlajn reputaciju pomaže pojedincima, i nekim firmama, da izgledaju dobro online. Nedavno joj je odboren patent u SAD za metodologiju mjerenja ugleda.

Reputation.com radi sve, od brisanja negativnih online spominjanja vašeg imena do uklanjanja privatnih podataka sa sajtova koji poseduju vaš JMBG i slično. To bismo sve mogli i sami da uradimo, da nam je dan dug 55 sati i da nam je najbolji prijatelj privatni detektiv.

Postoji, međutim, razlika između profesionalne i amaterske „izvidnice”. Sposobnost koju mi sada imamo prilikom online pretrage da „forenzički ponovo kreiramo” druge ljude je veoma velika, kaže Trip, „a stopa rizika na koju smo spremni prilikom upoznavanja nekoga je vrlo niska.” Tako da se oslanjamo na ono što je online, često samo na prvoj stranici pretrage, kako bismo donijeli brze odluke – koga da zaposlimo, pozovemo na večeru, kome da pozajmimo novac. Dva minuta googleovanja može nas učiniti nepravedno uvjerenim.

Šta ako izaberemo pogrešnu osobu?

Agencija za nacionalnu bezbjednost u SAD to naziva „problemom 27 Muhameda”. Kako da prepoznamo jednog teroristu među 27 državljanina SAD koji poštuju zakon? A ta greška može da se desi svima.

Šta ćemo sa onih 3-4% kod kojih je došlo do strašne greške?”, pita Trip. „Zato sam i započeo ovaj biznis. Nije mi svejedno kada neko mora nepravedno da nosi krst srama do kraja života”.

 

B92/Informer.ba