Intervju Vijesti

Essam el-Erian: Muslimansko bratstvo želi reforme u arapskim zemljama

RSE: Koji je najveći problem s kojim se Egipat sada suočava?

Essam el-Erian:Najveći problem više ne postoji, riješen je. Mubarak je otišao. Sada smo suočeni izgradnjom novog Egipta…svi su Egipćani pozvani da grade domovinu.

RSE: Kažete da je Mubarak otišao i da je riješen problem ali još uvijek zemljom vlada vojska, ona ista koja je bila na njegovoj strani.

El-Erian: Da, zato što je Mubarak, kontrolirao sve dijelove društva.  Dakle, ne možete se jednostavno odreći čitavog režima. Mubarak i njegovi ljudi su sada u zatvoru, ali da bi se zamijenio čitav režim treba vremena.

RSE: Što je potrebno da se to uradi?

El-Erian: Možete zamisliti alternative. Neki su htjeli da Mubarak bude odmah obješen bez ikakvog suđenja dok su drugi htjeli uspostaviti državu zakona i pravde. To je jako dobra poruka za budućnost, to je novi Egipat. To je država pravde, a ne osvete. Neki su još u revolucionarnom zanosu, žele uništiti sve i sve ponovo graditi. Mislim da raspoloženje u Egiptu nije toliko revolucionarno. Ja želim pomirenje…želim da se postupno rješavamo načina života starog režima i isto tako, postupno gradimo novu zemlju. Za to će nam trebati  oko tri do pet godina.

RSE: Mislite li da je suđenje pošteno?

El-Erian: Za sada. Imali smo samo jednu sudsku sesiju, druga je danas (15-og augusta) i nadam se da će također biti fer. Važno je za budućnost da bude fer.

RSE: Vi ste podržali opredjeljenje da se Ustav piše nakon izbora. Zašto Vaša stranka insistira na tome?

El-Erian: Zato što želimo da Egipćani daju ustav Egipćanima, da on ne bude nametnut od nekog izabranog komiteta. Ako imate neizabran komitet nemožete dobiti glas čitave populacije ali ga možete dobiti posredno od izabranog parlamenta.

RSE: Želite li od Egipta napraviti religijsku državu, zvaničnu muslimansku državu?

El-Erian: Egipat jeste religijsko društvo. Još od antičkog doba, od vremena faraona, mi jesmo religijski. I za vrijeme kršćanstva i islama sve do danas, Egipćani su religiozni kao pojedinci, društvo naginje ka religijskim aspektima ali je značajno obojeno na egipatski način. To je religijska zemlja sa tolerantnim stavom, u korist pomirenja i sa modernim aspektima religije.
To nije klerikalni režim ili nešto slično. Nacija je izvor autoriteta i to je indikacija demokratskog miješanja spritualnog i moralnog aspekta sa oblicima demokratije.

RSE: Znači nemate želju da Egipat postane zemlja poput Irana ili Afganistana?

El-Erian: Egipat je Egipat. Naravno, Egipat će biti sličan drugim državama, možemo i surađivati sa drugima, mi možemo naučiti lekcije i učiti od drugih. Ali, moramo imati naš sopstveni model.

RSE: Da li bi ste prihvatili kršćanina za predsjednika?

El-Erian: Bih, ako bi ga narod izabrao.

RSE: Zaista?

El-Erian: Naravno, ako ga narod izabere. Ali ako odete do poglavara Egipatske baptističke crkve on kaže da se ne radi o tome da se izabere kandidat koji je kršćanin.

RSE: Šta ako se kršćanin kandidira za predsjednika?

El-Erian: On (poglavar Egipatske crkve) je mislio da zemlja nije spremna da to prihvati. Bilo bi to kao neka šala.

RSE: Američka državna sekretarka, Hillary Clinton, je rekla da je otvorena za dijalog sa Muslimanskim bratstvom. Da li tako nešto smatrate dobrodošlim?

El-Erian: Mi to pozdravljamo ako se zasniva na obostranom poštovanju i obostranim interesima.

RSE: Šta mislite pod tim?

El-Erian: To znači da je Amerika, za vrijeme režima Mubaraka, nametnula svoju politiku i viziju preko Mubaraka kao faraona. Sada nema faraona. U zemlji odgovornost treba da preuzmu institucije. Svaka odluka treba da se donosi u parlamentu, u kabinetu. Možda će trebati i referendum. Ne može se samo slijediti američka politika u svijetu ili u regionu.

RSE: Koja je to politika, šta mislite šta je interes SAD u Egiptu i regionu?

El-Erian: Mogu Vam dati dva primjera naše spoljne politike. Jedna je suradnja sa Sudanom u poljoprivredi. Predsjednik Sudana, Omar al-Bashir, je rekao mnogo puta kako poziva Egipat da kultivira preko milijun hektara zemlje za proizvodnju žita. Ali, SAD je to odbila i Mubarak je to odbio.
Drugi je primjer odnos sa Iranom. Diplomatski odnosi sa Iranom su bili spriječeni radi pritiska iz Amerike.

Ohrabrujemo pomirenje među Palestincima

RSE: Ali, predsjednik Sudana, Bashir,  je na potjernici, optužen za genocid od strane Međunarodnog krivičnog suda. Da li prihvatate zathjev za njegovim hapšenjem?

El-Erian: Mislim da Egipat ima veliku potrebu za Sudanom jer rijeka Nil nam dolazi iz Sudana. I gospodin Bashir je posjećivao Egipat nekoliko puta nakon objavljivanja te potjernice bez ikakvih ograničenja. To je Egipat. To nije ni Amerika ni Europa.

RSE: Dakle, Vi ne prihvatate zahtjev Međunarodnog krivičnog suda za njegovim hapšenjem?

El-Erian: Mislim da je taj sud jednostran u ovom slučaju zato što postoje mnogi pokušaji da se konflikt u Sudanu riješi. Sada, nakon godinu dana, u Darfuru je mirno, a nema revizije te odluke Međunarodnog krivičnog suda.

RSE: Da li podržavate secesiju Južnog Sudana?

El-Erian: Nama treba jedinstveni Sudan, miran Sudan i siguran Sudan za sve Sudance i u Darfuru i na jugu i na istoku. Protiv smo bilo kakvog konflikta u Sudanu. Podržavamo Sudan da održi sigurnost jer je to naš nacionalni interes.
Možemo pomoći da se riješi problem u Darfuru, Kartumu ili bilo kojem drugom gradu. To je uloga koja pripada Egiptu, a ne Međunarodnom sudu.

RSE: Vjerujete li da Iran pokušava da izgradi nuklearnu bombu?

El-Erian: Vlasti u Iranu čitavo vrijeme kažu da im treba nuklearna tehnologija za miroljubive svrhe. I ja im vjerujem jer imati nuklearno oružje je vrlo opasno za same Irance i Persijski zaliv i nije prihvatljivo u regionu. Ali, ako želimo pomoći Iranu, kao što je Egipat ponovio nekoliko puta, moramo se riješiti svakog nuklearnog oružja, pa i onog u Izraelu.

RSE: Ostale arapske vlade se ne slažu sa Vama. Saudijci, države u Perijskom zalivu vjeruju da Iran gradi nuklearno oružje.

El-Erian: Nikad nisam čuo da Saudijska Arabija tvrdi da Iran pokušava izgraditi nuklearno oružje.

RSE: Bilo je u kablovima WikiLeaksa.

Egipćani podijeljeni po pitanju uloge islama
El-Erian: Naravno, ali ne možete se osloniti na Wikileaks. Mislim da je moguće da to curenje informacija služi da ohrabri zapad da izolira Iran. Jer, snažan Iran, naravno, u odsutnosti Egipta, je opasan za zemlje u Persijskom zalivu i Saudijsku Arabiju. Sada imamo balans – jak Egipat i ako tome dodamo jaku i slobodnu Siriju, moći ćemo se, sa dobrom voljom, slobodno dogovarati sa Iranom.

RSE: Mislite li da je Iran demokratska država?

El-Erian: Nadam se da bi to mogla biti demokratija, ali to nije naš model.

RFE/RL: To nije Vaš model?

El-Erian: Ograničenja u vođenju kampanja i izbora su protiv demokratske prakse.

RSE: Da li prihvatate Hamas kao pokret sa kojim bi bili u savezu? Da li osjećate ¨bratstvo¨ prema Hamasu?

El-Erian: Hamas je pokret otpora koji se bori za slobodu i oslobađanje svoje zemlje od okupacije. Zapad mora obnoviti svoja saznanja o Hamasu, kako bi rat i terorizam prestali. Miješanje karata i tretitanje Hamasa i ostalih grupa otpora kao terorističkih grupa, bila je fatalna greška zapada.

RSE: Da li podržavate pomirenje među Palestincima?

El-Erian: Mi to ohrabrujemo, ne samo podržavamo. Mi možemo odigrati ulogu da obje strane guramo ka pomirenju.

RFE/RL: Mislite li da je realno da dođe do pomirenja uprkos nasilju koje se među njima dogodilo?

El-Erian: Naravno da može. Palestinci mogu birati između beskrajnih pregovora sa Izraelom, bez ikakvog cilja ili se ujediniti međusobno i suočiti sa okupacijom.

Era poštovanja svih kultura i civilizacija

RSE: Mislite li da Izrael ima pravo postojanja kao jevrejska država?

El-Erian: Svi Jevreji imaju pravo da žive među arapskim zemljama. I živjeli su decenijama i vijekovima u našim državama. Postojanje jevrejske države je protiv svih pravila postojanja država u svijetu. Svaka država jer država pojedinaca, građana kao što je Egipat država Muslimana, Kršćana i Jevreja. Kao što je Maroko za Jevreje, Kršćane i Muslimane.

RSE: Nema baš mnogo Jevreja ovdje u Egiptu.

El-Erian: Forsiranje emigracija iz Rusije, Poljske, iz bilo kojeg drugog dijela svijeta da bi se jedan narod koncentrirao u jednoj državi je protiv pravila postojanja država.

RSE: Vi dakle vjerujete u jednu državu za sve Palestince, ali ne i u postojanje Izraela za Jevreje.

El-Erian: Nadam se da bi to mogla biti velika Asirija. Za sve individue, za Jordance, za Palestince, za Sirijce, za Lebanonce. Znate, to je postojalo prije II svjetskog rata, ta jedna država. Region je bio pod engleskom kontrolom.
Nakon rata su rođene nove države. Jordan i Palestina i Izrael. Obje su još nestabilne. Nadam se da revolucija u arapskom svijetu može promijeniti tu mapu. Sve se mape mogu promijeniti. Od ugovora Sykes-Picot iz 1916. ova je mapa pogrešna. To nije prava mapa.

RSE: Da li to znači  da bi voljeli vidjeti pad jordanske monarhije?

El-Erian: Nadam se regionu bez podjela i bez konflikata.

RSE: Voljeli bi da revolucija stigne do Jordana, Saudijske Arabije i Katara?

El-Erian: Zavisi od mjesta do mjesta. Sada je jordanski kralj Abdullah II objavio amandmane na Ustav. Prethodno je to učinio kralj Maroka Mohammed. Sa reformama se može izbjeći revolucija. Bez reformi može se dogoditi revolucija.

RSE: Mislite li da je rat u Iraku imao ikakv utjecaj na taj proces? Mislite li da Irak danas ima demokratiju?

El-Erian: Irak je bio jedan od razloga revolucija. Radi promašaja uvođenja demokratije u Irak, tortura u zatvoru Abu Ghraib te ubijenih Iračana od strane Amerikanaca  – sve je to poslalo snažnu poruku svijetu arapskog revolta.

RSE: Protiv njihovih vođa?

El-Erian: Protiv ukupne strategije Amerikanaca u regionu.

RSE: Koja je to strategija Amerikanaca?

El-Erian: Da podrži diktature, da osigura niske cijene nafte, da podržava Izrael.

RSE: I Vi sve to želite promijeniti?

El-Erian: To mora biti promjenjeno. To je također trijada rata i terorizma. I taj rat nije uspio u Afganistanu, u Iraku, Južnom Lebanonu, Gazi, i nije uspio čak ni na Zapadu. U Europi je sada glavna stvar sigurnost Europljana i mi idemo ka novoj eri u međunarodnim odnosima.

RSE: Što će definirati tu novu eru?

El-Erian: Biće to era puna nade za poštovanje svih kultura i svih civilizacija. Poštovanje života ljudi. Nevini ljudi ne mogu biti ubijani i ljudi treba da imaju jednake mogućnosti i u Madridu, Londonu ili Afganistanu. Svi trebamo biti jednaki. Duša Iračana jednaka je duši Amerikanaca.

RSE: Ovdje je vrlo važna industrija turizma i ona je bila teško pogođena protestima i revolucijom u Egiptu. Što namjeravate učiniti na tom polju?

El-Erian: Mi podržavamo turizam i ohrabrujemo Europljane da dođu kad god se sretnemo u nekim delegacijama. Mi ohrabrujemo i Amerikance, Japance i Azijce da dođu i posjete Egipat. Čak i revolucija u Egiptu može pomoći turizmu jer su ljudi zainteresirani za revoluciju. I suđenje Mubaraku može biti povod ljudima da dođu (smijeh). Dakle, nadamo se da će ova turistička sezona biti vrlo uspješna.

Šarija zakoni

RSE: Da li se Vi suprostavljate pijenju alkohola i da li odobravate kupaće kostime na ženama?

El-Erian: Alkohol je uglavnom zabranjen za muslimane, a papa Shemouda, koji je na vrhu egipatske ortodoksne crkve kaže da je alkohol zabranjen i za pravoslavce. On je to rekao u mom prisustvu. Možda oko 95% muslimana su spremni izbjegavati alkohol. Turisti imaju pravo piti, naravno, jer oni i nisu muslimani i oni možda i nisu vjernici pa imaju pravo da rade ono što žele. Ali, ipak moraju respektirati kulturu ove zemlje. To se vidi za vrijeme ramazanskog posta kako ljudi koji ne poste iskazuju poštovanje prema drugim ljudima.

RSE: Drugima riječima Vaša stranka nema namjera da nametne šarijatske zakone?

El-Erian: To su šarijatski zakoni, to što sam Vam govorio. Šerijatski zakoni nisu kazna nego način života.

RSE: A što je sa drugim elementima šarijatskih zakona?

El-Erian: Svi ostali su poštovani od strane ljudi. Šerijatski zakoni dolaze iz samih ljudi.

RSE: Nemate, dakle, namjeru da preljub naprimjer proglasite ilegalnim?

El-Erian: Vi imate na umu samo Saudijsku Arabiju ili Afganistan. Čak i u Iranu, koji sebe opisuje kao Islamsku republiku, ne možete naći tu vrstu kazne koju pominjete.

RSE: Ali, oni kažnjavaju preljubu kamenovanjem.

El-Erian: Koliko je bilo takvih slučajeva? Mislim da je bio jedan. Tako nešto se dogodilo i u Nigeriji koja ne sprovodi Šerijatske zakone. Dogodilo se i u Singapuru, čujem da je čak i jedan mladi Amerikanac…

RSE: On je bio išiban.

El-Erian: Jeste, bio je išiban. To je stvar drugačije kulture.

Susret sa Salafistima

RSE: Da li Vaša stranka, ili Muslimansko bratstvo, govori u ime Boga?

El-Erian: Ne, niko, nijedan musliman se ne usuđuje tako nešto reći, čak ni sam Al Azhar. Nitko se ne smije usuditi reći da govori u božje ime. To se dešavalo u hrišćanskoj crkvi samo tokom nekoliko stoljeća, a čak ni Papa danas tako nešto ne može da kaže. On to možda može vjerovati u sebi ali to ne može reći.

RSE: Organizirate li sastanak sa Salafistima?

El-Erian: Organiziramo sa svim političkim frakcijama. Jučer sam imao sastanak sa predstavnicima 34 partije iz svih frakcija, sa libelarima, ljevičarima i nacionalistima, svi su bili ovdje u našem sjedištu. Mi želimo da zajedno koordiniramo dolazeće izbore i svi smo govorili o dokumentima sa ciljem da se poštuje zakon, demokratska država, da zadržimo i očuvamo prava ljudi kao pojedinaca ali i institucija. Vrlo je važno da Egipćani uoče da postoji jedan blok koji ne može biti poražen na predstojećim izborima i koji predstavlja sve dijelove društva. Mislim, ako uspijemo u toj suradnji na predstojećim izborima da možemo dobiti većinu.

RSE: Mislite da Salafisti poštuju pravila demokratije?

El-Erian: Savjetovao sam ih da ponovo razmotre svoje ideje kao i knjige iz kojih crpe te ideje o odnosu Islama i demokratije. Oni su imali u prošlosti velike nesreće koje izgleda sada slijede. Ali javno sam ih savjetovao da ako ne razmisle, ako ne nađu nove izvore za svoje ideje, postojaće sumnja….

RSE: Nedavno je bilo problema na Sinajskom poluotoku kada su oni poslali neke ljude na ulice…

El-Erian: To nisu Salafisti.

RSE: Oni nisu Salafisti?

El-Erian: Nije svako ko nosi bradu Salafist…Slušajte Sinaj je vrlo specifičan slučaj. Ljudi na Sinaju pate radi nedovoljnog razvoja, nezaposlenosti, što ih gura u tajne trgovine. Tu Izrael igra bitnu ulogu ohrabrujući ih u toj tajnoj trgovini. Tako oni pred zakonom izgledaju kao kriminalci ali oni to nisu. Oni su žrtve te strategije koja traje 60 ili više godina. Sinaj sada pod stalnom prismotrom vojske, policije, političkih stranaka, društva. Svi su Egipćani pozvani da investiraju na Sinaju i ljudi sa Sinaja moraju imati ista prava kao i ostali Egipćani.

RSE: Da li podržavate produžavanje mirovnog ugovora sa Izraelom?

Mi želimo mir, ali bez poštovanja sporazuma od strane druge strane to je besmisleno.
El-Erian: Mirovni sporazum postoji ako se obje strane njega pridržavaju. Mubarak je tokom proteklih 30 godina ne samo poštovao taj sporazum nego ga je više nego poštovao. Ali, tokom čitavog tog perioda sporazum je bio kršen od strane Izraela. Od početka, od bombardovanja iračkog nuklearnog projekta, zatim kada je izvršio invaziju na Južni Liban držeći ga pod okupacijom osam godina. Glavni cilj mirovnog sporazuma je bio održavati mir u regionu kao i uspostavljanje nezavisne palestinske države. I tokom čitavog tog perioda od 35 i 37 godina mi nikad nismo imali ni mir ni palestinsku državu zahvaljujući Izarelcima, ne Egipćanima. Dakle kršenje sporazuma dolazi sa druge strane. Ako su Amerikanci zainteresirani za sporazum moraju drugu stranu primorati da ga poštuju.

RSE: Drugim riječima Vi ste spremni odstupiti od sporazuma iako bi se cijena toga mjerila u milijardama dolara?

El-Erian: To je odluka za parlament i vladu.

RSE: Za što se Vi zalažete?

El-Erian: Mi želimo mir, ali bez poštovanja sporazuma od strane druge strane to je besmisleno.

RSE: Ime Vaše stranke je ¨Stranka slobode i pravde¨. Imate li bilo kakve odnose sa Strankom pravde i razvoja u Turskoj?

El-Erian: Mi smo egipatska stranka. Mi poštujemo sve druge eksperte i primjere u čitavom islamskom svijetu i nadamo se da ćemo u Egiptu biti i bolji nego što je to Stranka pravde i razvoja u Turskoj.

 

 

RSE/Informer.ba