BiH Udarno Vijesti

FBiH rizikuje masovne tužbe bespravnih graditelja

Novim zakonom previđeno je plaćanje naknade vlasnicima bespravno sagrađenih objekata duž trasa Koridora 5c i autocesta Tuzla-Brčko-Orašje i Tuzla-Žepče. Novi zakon o eksproprijaciji je nepravedan prema građanima Federacije Bosne i Hercegovine (FBiH), a stručnjaci kažu da će, ako dođe do njegove primjene, državni budžet pretrpjeti velike gubitke zbog tužbi građana.¸

Zakon koji je Predstavnički dom Parlamenta FBiH usvojio krajem prošlog mjeseca omogućava vlasnicima bespravno izgrađenih stambenih objekata na Koridoru 5c i trasama autocesta Tuzla-Brčko-Orašje i Tuzla-Žepče novčanu naknadu zbog rušenja. Ona će biti isplaćena u visini građevinske vrijednosti objekta. Ostali građani u FBiH to pravo ne mogu ostvariti.

Naknada se isplaćuje samo za bespravno izgrađene stambene objekte koji su podignuti do 31. decembra 2010. godine, što znači da na obeštećenje ne mogu računati vlasnici poslovnih objekata. U zakonu još stoji da ovo pravo imaju vlasnici onih objekata koji na toj adresi imaju prijavljeno mjesto prebivališta. Objašnjenje za donošenje ovakvog zakona Vlada FBiH nalazi u činjenici da su mnoge izbjeglice i raseljena lica gradili kuće na ovoj trasi u ratnom i poratnom periodu. Vlada, također, podsjeća kako u to vrijeme nije bilo efikasne intervencije nadležnih institucija, zbog čega su napravili izuzetak, obezbijedivši tim licima naknadu.

Goran Brkić, pomoćnik direktora Federalne uprave za geodetske i imovinsko-pravne poslove, koji je učestvovao u tehničkoj izradi ovog zakona kazao je novinarima Centra za istraživačko novinarstvo (CIN) iz Sarajeva da je Vlada pokušala riješiti ovaj problem kako bi se cijeli projekt izgradnje autoputa mogao nastaviti. Međutim, on dodaje i da je ovakav zakon pogodan za kritiku, jer se vlasnik bespravno izgrađenog objekta bilo gdje drugo na prostoru FBiH može žaliti na diskriminaciju. Ensad Karić, direktor Javnog preduzeća Autoceste FBiH, kaže da su predložili ovu dopunu zakona kako bi se ubrzao proces izgradnje autoceste. Za izgradnju su uzeti krediti Evropske banke za obnovu i razvoj i Evropske investicijske banke od 255 miliona eura.

Karić je rekao da se u trenutku potpisivanja ugovora o kreditu Vlada obavezala da će isplatiti nadoknade vlasnicima kuća koje je neophodno srušiti, iako tada još nije postojao zakon koji je odobravao takvu nadoknadu.”Četiri godine smo izgubili zato što su svi govorili kako to ne može”, kaže Karić i dodaje da je bio šokiran kad je vidio da se od 2008. godine čeka na realizaciju dobijenih kreditnih sredstava.

Međutim, stručnjaci se ne slažu sa ovim načinom rješavanja problema. Adil Lozo, advokat koji se bavi imovinskim pravom i zastupnik u Parlamentu FBiH, je glasao protiv ove dopune. On kaže da se takav diskriminirajući zakon ne treba primjenjivati. Lozo objašnjava da će svaki građanin koji se na sudu suprotstavi primjeni ovog zakona sigurno dobiti slučaj. Kaže da će državnom budžetu biti nanesena velika šteta ako se on bude primjenjivao.

Besim Mehmedić, zastupnik u Skupštini Kantona Sarajevo (KS) te nekadašnji premijer KS-a i ministar prometa i komunikacija FBiH, rekao je CIN-u da je ovaj zakon nonsens, jer pomaže jednoj grupi građana, a ne i cijeloj populaciji. Sadašnji ministar Enver Bijedić nije bio dostupan za komentar. Zakon čeka potpis predsjedavajućeg Denisa Zvizdića, te će nakon toga biti objavljen u Službenim novinama, čime će započeti njegova primjena.

 

CIN/Informer.ba