Home » LUKSUZ NA RAČUN GRAĐANA? 53 računara za 500.000 KM – evo ko sve potpisuje!
BiH Top

LUKSUZ NA RAČUN GRAĐANA? 53 računara za 500.000 KM – evo ko sve potpisuje!

Za nabavke računara i računarske opreme u Bosni i Hercegovini generalno vezuju se brojne nepravilnosti i zloupotrebe, a kreću se od upitnih tehničkih specifikacija, preko neopravdanog izbjeganjavanja dijeljenja postupka na lotove, pa sve do nedopuštenih dogovora između ponuđača, odnosno koluzije.

Posljednji takav slučaj nabavke ove vrste roba koji je analizirao portal Pratimotendere je nabavka i isporuka računara i srodne računarske opreme za potrebe Općine Stari Grad Sarajevo. Postupak nabavke je pokrenut 15. aprila 2025. godine, a kao rok za dostavljanje ponuda definisan je 30. maj 2025. godine.

Procijenjena vrijednost ovoga postupka, za koji će biti sklopljen okvirni sporazum na tri godine sa jednim najpovoljnijim ponuđačem, je 500.000 KM.

Algoritam portala Pratimotendere je identifikovao je sljedeće rizike od mogućih zloupotreba:

  • Postupak nabavke se ne provodi u vremenskom periodu kako je predviđeno planskim dokumentima;
  • Tehničke specifikacije u tenderskoj dokumentaciji ukazuju na to da postoji mogućnost diskriminacije ponuđača;
  • Postupak nije podijeljen na lotove, a obrazloženje nedijeljenja na lotove nije adekvatno.

Općina Stari Grad Sarajevo je u planskim dokumentima, koji su objavljeni na Portalu javnih nabavki, predvidjela da se postupak nabavke i isporuke računara i srodne računarske opreme pokrene krajem januara 2025. godine, međutim postupak nabavke je pokrenut tek sredinom aprila 2025. godine. S obzirom na to da je iz tih istih planskih dokumenata, koji su objavljeni 17. januara 2025. godine, vidljivo da je budžet usvojen 27. decembra 2025. godine, ne postoji opravdan razlog za ovakvim kašnjenjem kod pokretanja postupka nabavke.

Ovakvo evidentno neopravdano zanemarivanje okvirnog datuma pokretanja postupka ukazuje na dva mogića rizika. Prvi je da ugovorni organ nije adekvatno planirao datum pokretanja postupka, a drugi ukazuje na mogućnost čekanja na utvrđivanje potreba ili u najgorem slučaju na neke nedopuštene aktivnosti. Takođe, iako to nije striktna zakonska obaveza, nazivi predmeta nabavke u obavještenju o nabavci i u planskim dokumentima nisu usklađeni, što značajno otežava pretragu, a karakteristično je za veliki broj ugovornih organa u Bosni i Hercegovini.

Ograničavanje konkurencije kroz tehničke specifikacije prilikom nabavki računarske opreme emanentno je za veliki broj ugovornih organa u Bosni i Hercegovini. Najčešće se računarske komponente opisuju sa toliko detalja da samo još nedostaje fotografija željenog proizvoda kako bi zloupotreba bila potpuna. U konkretnom slučaju nabavke i isporuke računara i srodne računarske opreme za potrebe Općine Stari Grad Sarajevo (ne)opravdano detaljisanje u tehničkim specifikacijama karakteristično je za skoro sve komponente koje se nabavljaju.

Ono što posebno produbljuje sumnju u svjesno ograničavanje konkurencije je jedan naizgled nebitan detalj, a to je zahtjev da računarski miš mora biti od istog proizvođača kao računar. Čak i za one koji samo laički poznaju računarsku opremu, jasno je da ne postoji nikakva tehnička prepreka da računarski miš bude od različitog proizvođača u odnosu na računar.

Prema Zakonu o javnim nabavkama lot, odnosno grupa jeste dio predmeta nabavke, nastao kao rezultat dijeljenja predmeta nabavke u posebne, srodne cjeline, koje se kao takve označavaju u tenderskoj dokumentaciji.

Takođe, Zakon definiše da Ugovorni organ može podijeliti predmet nabavke na lotove na osnovu objektivnih kriterijuma, npr. prema vrsti, karakteristikama, namjeni, mjestu ili vremenu ispunjenja. U tom slučaju određuje predmet primjenjujući pravila grupisanja iz Jedinstvenog riječnika javne nabavke (JRJN) koda i veličinu pojedinog lota, uzimajući u obzir mogućnost učešća malih i srednjih privrednih subjekata u postupku javne nabavke.

Ako ugovorni organ u postupku javne nabavke nije podijelio predmet nabavke na lotove, u obavještenju o nabavci navodi osnovne razloge za takvu odluku.

U konkretnom postupku nabavke Općine Stari Grad Sarajevo, prema tenderskoj dokumentaciji nabavljaju se 53 različite komponente računara i računarske opreme, i to, između ostalog: računari, monitori, laptopi, HDD/SSD/eksterni diskovi, ram memorije, grafičke karte, mrežne karte, WiFi adapteri/WiFi ruteri, napojne jedinice, optički CD romovi, tastature, miševi, printeri, mrežni switch-evi, mrežni kablovi, UPS-ovi, sigurnosni softver,… dakle, nije bilo prepreka da se prema nekom o objektivnih kriterijuma definisanih zakonom predmet nabavke podijeli na lotove i na taj način omogući da se neka mala i srednja preduzeća kvalifikuju za dostavljanje ponuda za pojedine lotove. Međutim, ugovorni organ je u dio obavještenja o nabavci na koji se odnosi na obrazloženje nedijeljenja na lotove jednostavno naveo ”nije primjenjivo”.

Na kraju, kad su u pitanju nabavke računara i računarske opreme, treba istaći da dosadašnja praksa Općine Stari Grad Sarajevo pokazuje da je u postupcima nabavke do sada uvijek dostavljana samo jedna ponuda.

Dodaj Komentar

Kliknite ovdje da biste objavili komentar