Home » Anja Gunjak — Kritički pogled na krizu suvremene umjetnosti
Informer Top

Anja Gunjak — Kritički pogled na krizu suvremene umjetnosti

Piše: Redakcija Informer.ba

U svijetu u kojem granice između umjetnosti, društva i tržišta postaju sve tanje, rijetki su oni koji istinski razumiju i analiziraju transformacije koje oblikuju naš kulturni pejzaž. Jedna od tih osoba je Anja Gunjak — međunarodno priznata umjetnička kritičarkakustosica i menadžerica umjetničkih događaja, čiji glas već više od dvije decenije ima snažan odjek u evropskim kulturnim krugovima.


Od Rima do evropske kulturne scene

Anja Gunjak je magistrirala komunikologiju na Univerzitetu „Università degli Studi di Roma“, a već više od 24 godine aktivno gradi karijeru na raskršću umjetnosti, kulture i međunarodne saradnje. Njen rad je prepoznat po izuzetnoj sposobnosti da dizajnira i implementira složene međunarodne programe, upravlja umjetničkim projektima, te povezuje institucije, umjetnike i publiku kroz jasno definisane kulturne vizije.

Kao Project Manager i Programme Advisor Expert za Intercultural Cities Programme Evropske komisije, Gunjak je učestvovala u institucionalnim dijalozima koji su povezivali evropske i mediteranske kulturne prostore. Njena međunarodna iskustva posebno su se razvijala kroz saradnju sa Univerzitetom u Torinu na međunarodnom master programu iz mirovnog menadžmenta, u saradnji sa nekim od najznačajnijih kulturnih aktera svijeta:

  • FIAT Exposition Art
  • UNESCO
  • Art Biennale Europa et de la Méditerranée
  • Benetton Art Collection
  • Artissima Art Fair Torino
  • Venecijansko bijenale
  • Nacionalne italijanske filmske institucije

Osim što djeluje kao kustosica i projekt menadžerica, Anja je i nominovana umjetnička kritičarka od strane ArTribune magazina, jednog od najuticajnijih kulturnih časopisa u Italiji.
Pogledajte njen profil na ArTribune


“1000 zašto a… zato” — Umjetnost pod povećalom

U svom autorskom tekstu Anja Gunjak postavlja niz provokativnih pitanja koja razotkrivaju duboku krizu vrijednosti u suvremenoj umjetnosti:

“Slobodno je i obavezno postavljati pitanja, ali je neophodno najprije tražiti odgovore u sebi.”

  • Zašto ljudsko biće postaje umjetnik suvremene umjetnosti?
  • Kada i kako donosi tu odluku — i zašto često samostalno?
  • Šta danas određuje kriterije vrijednosti u umjetnosti?

Njeni odgovori nisu jednostavni: moment samodefinicije, potreba za egzibicijom, trenutak nesvjesne hrabrosti — sve su to potencijalni okidači koji dovode do pojave umjetnika u suvremenom dobu.


Incident bez pravila

Gunjak upozorava na paradokse današnjeg kulturnog sistema:

  • Možeš svirati instrument bez nota — ali da li je to muzika?
  • Možeš liječiti lijepim riječima — ali da li je to medicina?
  • Možeš voziti bez dozvole — ali vjerovatno ćeš izazvati incident.

“Desio se veliki umjetnički incident”, piše ona.
Živimo u svijetu bez jasnih pravila i kriterija za umjetnost, s ozbiljnim posljedicama po kvalitet i percepciju umjetničkog stvaralaštva. Od remek-djela prošlosti stigli smo do „Banane“ Maurizija Cattelana — simbola prezasićenog tržišta i krize vrijednosti, gdje se forma često uzdiže iznad suštine.


Šta je danas suvremena umjetnost?

Gunjak podsjeća na certificiranu definiciju:
Suvremena umjetnost je postala neodvojiv dio svakodnevice, kao izraz kreativnosti i ogledalo društvenih promjena. Obuhvata pravce od sredine 20. stoljeća do danas, istražuje aktuelne političke, društvene i tehnološke teme i preispituje granice umjetnosti.

[crp]

Osam ključnih pravaca suvremene umjetnosti su:

  • Konceptualna umjetnost
  • Minimalizam
  • Performativna umjetnost
  • Digitalna umjetnost
  • Postinternet umjetnost
  • Ekološka umjetnost
  • Multimedijalna umjetnost
  • Street art

No, iza ove „certificirane“ slike krije se kritički pogled: suvremena umjetnost postaje forma kulturološke agregacije u kojoj svi pitaju, a malo ko ima odgovor. Ko uopće postavlja kriterije? Treba li koncept „ispravnosti“ postojati u umjetnosti?


Umjetnik između samouvjerenosti i edukacije

Kada neko postaje poznat suvremeni umjetnik?
Ko je ovlašten da o tome odlučuje?
Može li neko biti umjetnik bez edukacije?

Gunjak analizira tenziju između pravila i edukacije s jedne strane, i osobnog izraza i hrabrosti izlaganja s druge. U svijetu u kojem često više vrijedi samopouzdanje umjetnika i promotera nego originalnost i znanje, dolazi do krize umjetničkog sistema.


Vrijeme je za nova pravila

“Već desetljećima živimo u svijetu generalne, totalne transformacije, a nemamo nove kriterije za njegove definicije.”

Kao što je umjetna inteligencija preuzela svijet koji je čovjek sam stvorio, tako i suvremena umjetnost zahtijeva nova pravila igre: nove kriterije vrijednosti, nove definicije i jasne parametre koji će odrediti kada društveni ili estetski izraz prelazi u ovlašteno umjetničko djelo.

Gunjak poziva na kritičko promišljanje i redefinisanje sistema, ne s ciljem ograničavanja kreativnosti, već kako bi se vratila jasnoća, kvalitet i odgovornost u umjetnički prostor.


Zaključak

Anja Gunjak svojim profesionalnim iskustvom, međunarodnim angažmanima i oštrim kritičkim promišljanjima spaja teoriju i praksu, lokalno i globalno, tradicionalno i savremeno. Njen glas je važan podsjetnik da umjetnost nije samo sloboda izraza — već i odgovornost, dijalog i stvaranje novih vrijednosti.

Šta vi mislite — trebaju li nam nova pravila suvremene umjetnosti?

Dodaj Komentar

Kliknite ovdje da biste objavili komentar