Svi vozači vozila sa pogonom na gas u BiH ubuduće će atest na ugrađenu bocu, kao potvrdu njene ispravnosti i bezbjednosti, plaćati 409,50 KM, što je i više nego četvorostruko skuplje od sadašnjih 80 KM.
Takva odluka Ministarstva transporta i komunikacija BiH, objavljena u “Službenom listu BiH”, izazvala je ogorčenje kako vozača automobila na auto-gas, tako i servisa za ugradnju tih sistema.
Oni su utvrđenu cijenu za sertifikovanje od 350 KM za putnička vozila i 450 KM za teretna vozila sa pogonom na alternativna goriva, plus PDV, ocijenili previsokim nametom koji će destimulativno djelovati na one koji su planirali da “benzince” zamijene automobilom na gas. Atest sistema za auto-gas plaća se pri ugradnji i produženju sertifikata sa periodom od najčešće pet godina.
Vladimir Grbić iz Gradiške, koji je prošle godine kupio polovni automobil sa pogonom na gas, odluku o poskupljenju sertifikacije ugrađene boce za 330 KM smatra pretjeranim.
“Ne znam ko donosi takve nerazumne odluke, ali je sigurno da taj nema problema s novcem. Mene će, sa druge strane, poskupljenje atesta uz redovnu godišnju registracije vozila koštati maltene koliko i sam automobil. U ovoj državi očito niko ne misli na standard građana kojima stalno uvode nove nameti kako bi se napunio budžet i nečiji džepovi”, ogorčen je Grbić.
Braco Kojić, majstor u servisu za ugradnju auto-gasa “Monako” iz Bijeljine, kaže da je zatečen i razočaran odlukom Savjeta ministara BiH. Iako je ta firma dobila odobrenje za atestiranje, Kojić kaže da će utvrđena visoka cijena nesumnjivo odvratiti većinu građana koji su namjeravali da u svoje četvorotočkaše ugrade auto-gas.
“Automobile sa pogonom na gas uglavnom kupuju siromašniji građani kako bi nekako prevladali visoke cijene benzina. Sa novim pretjeranim cjenovnikom atesta, njima se praktično uskraćuje svaka vožnja. Ne znam čemu to vodi, pogotovo ako se zna da korištenje gasa produžava vijek motora i smanjuje potrošnju vozila u odnosu na klasična goriva”, ističe Kojić.
Vlasnik firme za ugradnju auto-gasa “Gas-sistem” iz Banjaluke Danijel Kresojević tvrdi da su ovakvi potezi vlasti u suprotnosti s praksom zemalja Evropske unije, koje stimulišu korištenje alternativnih goriva.
“U našoj državi se, izgleda, uvijek radi suprotno. Umjesto da idemo u korak s evropskom praksom, kod nas se građani destimulišu. Mnogima je skupo bilo i 80 KM, a kamoli sada 410 KM”, naglašava Kresojević.
U “Službenom listu BiH” navodi se da će se pomenuta naknada raspodijeliti između “organa za obavljanje administrativnih poslova u oblasti sertifikacije” i “nadležnog ispitnog organa” u omjeru od 45 naprema 55 odsto. Prema nezvaničnim informacijama, prvi termin označava konzorcijum za poslove homologacije kojeg čine firma “EIB Internationale” iz Banjaluke, Institut za saobraćaj i komunikacije Sarajevo i “Centar motor” iz Širokog Brijega, dok se drugi termin odnosi na ovlaštene tehničke servise za pregled vozila.
U “EIB Internationalu” kazali su da je direktor preduzeća Drago Talijan na službenom putu, a da niko bez njega nije ovlašten da daje izjave medijima, dok su u Ministarstvu transporta i komunikacija BiH kazali da će danas odgovoriti na naša pitanja u vezi s ovom temom.
Nezavisne/Informer.ba