Iako su bh. vlasti najavile da će do kraja ove godine preuzeti kontrolu nad svojim nebom, od toga neće biti ništa i, po svemu sudeći, novi rok biće pomjeren za kraj sljedeće godine.
Po običaju, nadležni lopticu prebacuju jedni na druge i pored toga što nekontrolišući svoje nebo gubimo milione eura i dajemo ih Hrvatskoj i Srbiji, koje već godinama kontrolišu vazdušni prostor BiH.
U Agenciji za pružanje usluga u vazdušnoj plovidbi (BHANSA), koja je formirana prije više od tri godine i koja treba da preuzme kontrolu nad vazdušnim prostorom BiH, kažu da nisu oni krivi jer Agencija za civilno vazduhoplovstvo BiH (BHDCA) nije završila svoj dio posla.
U BHDCA tvrde da je sve na Vijeću ministara BiH, koji još nije donio potrebne pravilnike i odluke kako bi BHANSA proradila u punom kapacitetu.
U Vijeću ministara BiH odgovaraju da ranije izjave koje su dolazile iz ove institucije nisu dobro protumačene te da se, kada se govorilo o preuzimanju kontrole nad nebom BiH, mislilo na kraj 2013. godine, a ne na kraj ove.
Damir Ćopić, v.d. zamjenika direktora BHANSA, kaže da problem zbog kojeg još nije preuzeta kontrola nad nebom BiH nije do njih, već do BHDCA, koja treba da izvrši testiranje sistema i njegovo usklađivanje sa sistemima Srbije i Hrvatske, a da ih nakon toga preda njima na korištenje.
“Formirane su trilateralne grupe koje će ući u kompletan sistem jer i Srbija i Hrvatska moraju da naprave novu konfiguraciju svojih sistema. Sada se čeka da BHDCA izvrši testiranje i da BHANSA preuzme kontrolu. Formirano je tijelo od ključnih ljudi BiH, Srbije i Hrvatske i prvi koraci su četvrti mjesec sljedeće godine“, kazao je Ćopić.
Aleksandar Lalović, stručni saradnik za odnose s javnošću BHDCA, kaže da su oni obavili sve radnje, izgradili objekte, testirali sistem te da su u potpunosti spremni za preuzimanje kontrole neba, ali da Savjet ministara nije uradio svoj dio posla.
“Vijeće ministara treba da donese određene odluke, da se popune radna mjesta BHANSA, da Agencija sprovede razgovore sa susjedima i da to polako krene“, kazao je Lalović i dodao da je sve na institucionalnom nivou, jer je sa tehničke strane sve urađeno.
U Vijeću ministara BiH priznaju da nisu završili sav posao i da je ostalo da donesu još pravilnik o platama zaposlenih u BHANSA i da preduzeće za kontrolu letenja konačno bude uspostavljeno.
“Pravilnik je trenutno na Vijeću ministara. Kada taj pravilnik bude donesen, postoje svi preduslovi da bude raspisan konkurs i izabrani rukovodeći ljudi i da to počne da se radi”, kaže Omer Kulić, savjetnik za civilnu vazdušnu plovidbu u Ministarstvu transporta i komunikacija BiH.
Na pitanje zašto su bh. vlasti nekoliko puta ove godine najavljivale da će kontrola neba biti uspostavljena do kraja ove godine, Kulić kaže da smo pogrešno shvatili i da se mislilo na kraj sljedeće godine.
Koliko su u Savjetu ministara BiH ozbiljno prišli ovom problemu, govori i činjenica da su još 2005. godine usvojili Strategiju razvoja sistema za upravljanje vazdušnim prostorom sa rokom sprovođenja do kraja 2007. godine.
Naime, zbog nemogućnosti da kontroliše svoje nebo BiH godišnje gubi milione eura i naplati tek oko 50 posto od ukupno oko 70 miliona eura prihoda koji se ostvare po osnovu preleta preko teritorije BiH.
Trenutno BiH vrši naplatu određenih usluga u prilaznoj i aerodromskoj kontroli letenja, dakle ostvaruje neku vrstu naknade, a kada uspostavi kompletan sistem, a na osnovu nedavnog dogovora iz Brisela, BiH će uzimati na početku 60 posto od ukupno ostvarenih oko 70 miliona eura sredstava, dok će Hrvatska imati 23, a Srbija 17 posto, s tim da će se taj procenat u korist BiH povećavati iz godine u godinu.
Nezavisne/Informer.ba