Njemački ministar unutrašnjih poslova Hans-Peter Friedrichizjavio je kako je zapanjen time da 24 procenta mladih muslimana ima negativan stav spram Zapada. Friedrich je izjavio i kako Njemačka poštuje porijeklo i identitet useljenika, ali i da je “nedopustiv uvoz autoritarnih, antidemokratskih i religiozno-fanatičnih pogleda na svijet”.
Glasnogovornik Kluba poslanika demokršćana za pitanja unutrašnje sigurnosti Hans-Peter Uhl izjavio je kako je “zastrašujući” podatak o tolikom broju mladih muslimana koji nisu i ne žele da budu integrisani.
Njemački Zavod za migraciju i izbjeglice procjenjuje da u ovoj zemlji živi oko četiri miliona muslimana. Skoro polovina njih ima njemačko državljanstvo. Za potrebe spomenute studije ispitano je 700 mladih muslimana, sa i bez njemačkog pasoša. Analizirana su i 692 televizijska priloga. Oni koji nisu bili spremni na integraciju opisani su kao “strogo religiozni, sa snažnim otporom prema Zapadu, sa sklonošću prihvatanja nasilja i bez želje za integracijom”.
Studija nije od pomoći
Kritika ove studije stiže iz redova liberalne FDP stranke. Serkan Tören, glasnogovornik liberala za pitanja integracije, izjavio je kako se u studiji na iritirajući način dovodi u vezu religija i spremnost na nasilje: “Ovdje se često religioznost mjeri na mjestu koje uopšte nije prikladno za to.”
Stoga za Törena ova studija ne donosi neka nova saznanja. Druge studije su, naime, pokazale da se kod podrobnijeg razgovora sa ispitanicima saznaje kako njihovi stavovi i mišljenja imaju imaju vrlo specifične i individualne korijene. Opredijeljenost za islam je za mnoge mlade ljude način da ojačaju svoj identitet.
“Šta treba da zaključimo iz spomenute studije? Ništa što bi povećalo našu sigurnost”, kritikuje Tören.
Pogrešne etikete
Studiju kritikuje i Rauf Ceylan, istraživač religija i docent na Univerzitetu u Osnabrücku. Ona kaže kako se već godinama rasprava o integraciji reducira na “etiketiranje islama”. Mnogi mladi muslimani su preuzeli tu etiketu i iskazuju da su pripadnici islama, mada uopšte nisu religiozni.
“Važno je shvatiti šta ljudi misle kada kažu da su pripadnici islama”, kaže Ceylan i dodaje kako uglavnom socijalna situacija mladih utiče na držanje mladih muslimana.On kritikuje i to što aktualna studija ne ostavlja prostora za diferenciranje. Ono što ostaje su naslovi u novinama koji sadrže riječi “nespremni za integraciju” i “islam”.
Ceylan zahtijeva da se debata o islamu vodi drugačije, uzimajući u obzir faktore kao što obrazovanje, siromaštvo i učešće u društvenim tokovima.
“Religija je samo jedan od niza faktora”, tvrdi on.
Mlađe generacije ipak su manje radikalne
Psiholog Wolfgang Frindte, koji je učestvovao u anketiranju mladih za potrebe studije, tvrdi da rezultati prezentovani javnosti za njega ne predstavljaju iznenađenje. Ipak, kada bi se u obzir uzeli i podaci o roditeljima i starijim generacijama, došlo bi se do zaključka da je kod novih generacija u opadanju broj onih koji imaju radikalne stavove, te da se muslimani jasno distanciraju od islamističkog terorizma.
Frindte ukazuje da ova studija pokazuje koliko oprezno se mora pristupiti interpretaciji rezultata. Mnogo toga zavisi od načina na koji se postave pitanja ispitanicima, ali i od onoga što objavi u javnosti kao rezultat. Studija je, naime, pokazala i to da je najveći dio mladih muslimana zadovoljan Njemačkom i njenim demokratskim sistemom, te da ne želi da ima išta sa fanatičnim islamizmom.
DW/Informer.ba