Intervju Udarno Vijesti

Dragan Čavić: Kusturica neka radi sa svojim parama što god hoće

Svi ključni parametri koji govore o kvalitetu života, ekonomije i perspektivama života su zabrinjavajući. Apsurdno je da vam se kao investitor pojavi čovjek čije se ime na web sajtovima veže za rusku mafiju. Nema izvršne vlasti bez Lagumdžije u FBiH, niti je ima u RS-u bez Dodika rekao je Dragan Čavić, predsjednik Demokratske partije, u intervjuu za Oslobođenje.

Oslobođenje: Nakon sastanka predsjednika RS-a i lidera SNSD-a Milorada Dodika s ministrima te stranke u javnosti se govori o skoroj rekonstrukciji Vlade RS-a. Koliko je, prema Vašem mišljenju, ta mogućnost realna?

Dragan Čavić: To zavisi od koncepcije predsjednika SNSD-a Milorada Dodika. Ako on odluči da žrtvuje premijera i dio Vlade da bi proširio koaliciju i podijelio odgovornost, jer se sada dijeli odgovornost, a ne vlast, to će se i dogoditi. Sada se nema više šta dijeliti osim fotelja i ostaje samo podjela ogromne odgovornosti.

Nije isključeno da se neko iz opozicije nalijepi na lijepak primamljivih fotelja i da sa njima podijeli odgovornost, ali ne i vlast. U toj koncepciji, a ja sam predugo u politici da ne bih imao dobar instinkt, znajući šta sve dolazi na dnevni red – ekonomska situacija, privredna, a sve je užasno loše, njima treba što veći broj aktera u Skupštini da bi se otupila oštrica opozicije i da opozicija preuzme ono što joj ne pripada. Možda se neko nalijepi. Ja ne znam. Druga je varijanta da to urade žrtvujući pojedince. Proglase ih krivim za sve živo zbog neznanja i nesposobnosti, da se na taj način operu od postojeće situacije.

Oslobođenje: Može li bilo koja kadrovska promjena unutar Vlade popraviti sumornu socijalno-ekonomsku sliku u ovom entitetu?

Dragan Čavić: Promjena garniture neće promijeniti okolnosti, a to govori da je opšti problem nelikvidnost, deficiti, preopterećena privreda, nedostatak stranih investicija, blokirana kreditna sredstva za podršku izvršnoj vlasti, dubioza u lokalnim zajednicama, preveliki nivo zaduženosti. Dakle, svi ključni parametri koji govore o kvalitetu života, ekonomije i perspektivama života su zabrinjavajući. Toga su svjesni i oni koji vrše vlast i onako stidljivo priznaju da problema ima ali i dalje se hvale kako ih mogu prevazići i lopticu guraju u dvorište Federacije. Svi naši problemi po njima su iz Savjeta ministara, iz Federacije. Nažalost i iz drugog pravca stižu identični odgovori.

Oslobođenje: Vlada od ja vnosti uporno skriva podatke o stanju sredstava na računu posebnih namjena i ukupnom zaduženju RS-a. Kako procjenjujete finansijsku situaciju u RS-u?

Dragan Čavić: Što se tiče escro računa, ta sredstva su potrošena i, prema mojim procjenama, 90 posto tih sredstava nije otišlo za razvoj u realni sektor koji stvara dohodak, koji zapošljava. Taj račun ne čine samo sredstva privatizacije nego i sredstva sukcesije, sredstva koja su zatekli kada su došli na vlast, a riječ je o 90 miliona KM. Sva ta sredstva su nemilice arčena i veliki dio njih je otišao u pozajmice fondovima i održavanje tekuće likvidnosti.

Jedan dio sredstava je otišao i na kupovinu hartija od vrijednosti i podržavljenje državne imovine koja se nalazila u stečajnom postupku. Jedan dio tih novaca otišao je u neproduktivne kredite koji su davani rođacima i prijateljima preko IRB-a. Dakle, kada se sve sabere, za pravi, realni sektor nije otišlo više od 10 posto novca.

Sve ostalo je otišlo ili u špekulativne poslove ili infrastrukturne projekte koji predstavljaju trošak jer ne stvaraju niti će stvoriti nove prihode, poput fiskulturnih sala, putova i putića koji ne vode nikuda i oko kojih nema ničega. Dakle, kada bi se napravila sveobuhvatna analiza trošenja tih sredstava, došlo bi se do zaključka da je blizu milijardu i 600 miliona KM potrošeno na ovaj način što je pogubno za Republiku Srpsku. Dugoročno da su ta sredstva otišla u nove investicije, a da je RS odvojio 400 miliona za restrukturiranje Fonda PIO i ostataku mjesto za putiće, odlučio trošiti tamo gdje je naše učešće za nove investicije i zapošljavanje.

Da je to urađeno na tih milijardu i šeststo, mogli smo imati još 10 milijardi investicija. Ali to traži da se napravi koncepcija investiranja i novog zapošljavanja. Ali koncepcija ove vlade nije koncepcija investiranja nego koncepcija trošenja, tako da smo mi posljednjih pet godina slušali hvalospjeve o uspješnom trošenju, a nikada nismo vidjeli efekte potrošenih sredstava. Istovremeno makro ekonomski pokazatelji strukturalno i nominalno su užasno loši, nikakvi. I imamo problem. Prihodi su sve manji, ekonomija nam se urušava, opterećenje realnog sektora je sve veće, a uslovi za poslodavce su sve teži. To sve govori da ova vlada vodi politiku po onoj na rodnoj – sijeci uši da zakrpiš zadnjicu.
Samo je problem što je zadnjica velika, a anatomski samo dva uha postoje i ne možeš sve da pokrpiš.

Oslobođenje: Unatoč tome, novac se i dalje troši na netransparentan način. Primjer je i izgradnja Andrićgrada u Višegradu, posao koji je dogovorio predsjednik RS-a sa Emirom Kusturicom.

Dragan Čavić: Ja imam tu malo drugačije mišljenje. Taj projekt kao mogućnost za razvoj turizma u tom dijelu RS-a vezanje za ime Kusturice koji je svjetski brend i njegov projekt na Mokroj gori gdje godišnje dolazi veliki broj turista. Postoji već povezanost prugom između Drvengrada i Višegrada i izgradnja Kamengrada kao proširenje turističke ponude značila bi podsticaj razvoja za jedan grad koji se nalazi u nedođiji. Ali je ključni problem finansijske konstrukcije tog projekta. Ja ne govorim o tome da je to loša ideja, ali ako se radi o trošenju javnih sredstava, mora javno biti i prezentovana.

Ja poštujem čist račun valorizujući i ime Emira Kusturice na račun koga se može reći da će turistička ponuda biti veća. Ali sve to podliježe jednoj ozbiljnoj procjeni. Međutim, sva sredstva dolaze iz budžeta RS-a, budžeta Opštine, a mi smo u Narodnoj skupštini morali mijenjati i zakon koji se odnosi na naplatu za potopljeno zemljište od hidroakumulacija da bi se iz tih sredstava morao finansirati projekt Andrićgrada. Po tom osnovu, Višegradu godišnje pripada 7 miliona KM, za tri godine to je 21 milion, odnosno 50 posto ukupne procjene.

Samo to. Odnos kapitala u tom zajedničkom preduzeć u za mene je sporan uz sve poštovanje Emira Kusturice, kao režisera. U poslovima nema emotivnih odnosa, radi se o parama poreskih obveznika, a ne privatnim parama Milorada Dodika niti bilo koga drugog. Emir Kusturica neka radi sa svojim parama što god hoće, ako ih ima. Ali RS ne može da sa svojim parama postupa kako hoće, već da ih koristi u interesu RS-a, a ne i interesu pojedinca bio on ma ko, uključujući i Emira Kusturicu.

Oslobođenje: Proteklih mjeseci premijer RS-a Aleksandar Džombić najavljivao je dolazak velikih investitora u RS preko Kine, Rusije do Italije. Ponavlja li se priča prethodne Vlade, koju ste Vi zvali Potemkinovim selima uz duž i poprijeko RS-a, i ako i dođu strani investitori, hoće li RS postati ekonomska kolonija i mjesto za pranje sumnjivog kapitala kakav se veže za ime Rašida Serdarova koji bi trebao investirati u izgradnju trećeg bloka TE Ugljevik?

Dragan Čavić: Ma ja sumnjam da ćemo mi postati kolonija bilo koga. I najveći kriminalci na svije tu ne ulažu novac u prostor u kojem ga mogu izgubiti. A ovaj prostor je sa tog stanovišta potpuno rizičan tako da investicija nema. Ja mislim da se priča o Potemkinovim selima nastavlja. Ovdje se stalno promašeni projekti pravdaju nekim novim i mi stalno živimo u projektima koji se ne realizuju. Aerodromi, autoputovi, koncesije, hidroelektrane, termoelektrane. Nema ko više nije za gornji tok Drine bio zainteresovan. Nijemci, Kinezi, Rusi, Austrijanci, Italijani, ništa od toga nema i teško da će biti. Posebno za termoelektarne kojih neće biti, jer su one zbog sporazuma iz Kjota najskuplje za investiranje, zbog emisija štetnog zračenja. Zato i imamo velike priče sa malom realizacijom. To meni više djeluje na neku špekulativnu priču koja će na koncu iskotiti neka penal-suđenja na štetu RS-a. Apsurdno je da vam se kao investitor pojavi čovjek čije se ime na brojnim web sajtovima veže za rusku mafiju i tvrdi da će termoelektranu završiti za dvije godine, kada samo geološka istraživanja toliko traju.

Dakle, to je samo po sebi manifestacija neozbiljnih namjera, a takvih manifestacija imali smo bezbroj.

Oslobođenje: Iako DP nema zastupnike u državnom Parlamentu, vjerujemo da pažljivo pratite probleme oko formiranja Vijeća ministara BiH i izbora njegovog predsjedavajućeg. Kako komentirate taj proces i koliko su predstavnici RS-a odgovorni što u BiH još nije okončan proces formiranja vlasti?

Dragan Čavić: Ma svi su krivi. Ja tu, prije svega vidim ne prirodne koalicije gdje se kod sva tri konstitutivna naroda spaja desnica i ljevica koja je do jučer bila u teškom političkom i ideološkom konfliktu. SDP i SDA, SNSD i SDS, HDZ i HDZ ‘90. To je jedan aspekt koji determiniše nemogućnost  formiranja vlasti, zato što oni imaju koncepcije koje su toliko sukobljene da na tim sukobima i temeljnim koncepcijama nije moguće naći nijedan zajednički imenitelj i formirati izvršnu vlast. I drugi faktor koji danas determiniše ne formiranje vlasti u BiH je direktan sukob dvije socijaldemokratske partije, koji se prenio i na Socijalističku internacionalu i koji ima u velikoj mjeri lični karakter stavova lidera te dvije stranke koje bi trebale biti najbliže i trebale da budu pravi ideološki i politički partneri. Nažalost, to se nije desilo.

I ja sam skeptičan da će se vlast  formirati sa te dvije stranke što bi bilo najbolje sa stanovišta činjenice da oni vlast kontrolišu u oba entiteta, odnosno da nema izvršne vlasti bez Lagumdžije u FBiH niti je ima u RS-u bez Dodika. Njihov generalni dogovor doveo bi do opšte političke stabilnosti u BiH, ali taj je dogovor teško postići i prije vjerujem da je moguće da će se zbog iscrpljivanja ove situacije tražiti neka alternativna varijanta a njih ima više. Živi bili pa vidjeli, ali ja sam skeptičan i nevjerujem da će tokom ove godine doći do formiranja vlasti na nivou BiH.

Oslobođenje: Šta RS, ili konkretno koalicija SNSD – SDS dobija insistiranjem da predsjedavajući Vijeća ministara bude neko iz, kako to kažu, autohtonih hrvatskih stranaka?

Dragan Čavić: Pustite tu priču. Da vas podsjetim samo na to da se to nije primjenjivalo ranije. SDS je 2000. imao osam poslanika u Parlamentu BiH, a SNSD, SNS i SP po jednog. I te tri stranke, kako je to sada slučaj u Federaciji BiH, niko nije tretirao kao ne autentične predstavnike srpskog naroda pri formiranju vlasti na nivou BiH. Danas nisu izvorni Hrvati koji nemaju pečat HDZ-a jednog ili drugog, a tada su bez pečata SDS-a vlast formirali SNSD, SNS i SP i to zajedno s Lagumdžijom u Alijansi za promjene.

Ovdje nepostoje principi, postoje okolnosti, pa se i principi mijenjaju kako se mijenjaju okolnosti. Zato isti oni koji su svojevremeno govorili da niko nema pravo da se predstavlja kao autentičan predstavnik naroda, danas su promijenili principe i govore da postoje autentični, zaaključio je Čavić u intrevjuu za Oslobođenje.

 

Oslobođenje/Informer.ba