Novca u federalnoj blagajni ima samo za isplatu socijalnih davanja, poput ratnih i vojnih invalidnina, transfera za Zavod MIO/PIO i isplatu plaća proračunskim korisnicima, sve ostalo je do daljnjeg na čekanju, kazali su nam iz federalne Vlade.
– Prioriteti se izmiruju bez zastoja i kašnjenja, a ostali troškovi su u blagom zastoju i to se izmiruje shodno planiranoj dinamici… U cijeloj priči je specifično da se dividende i porezi na dobit isplaćuju u drugom i trećem kvartalu i trebalo bi da se situacija tada poboljša. Nije toliko dramatično, ali moglo bi biti, kazali su nam dobro upućeni u situaciju s proračunom. Kada su u pitanju poticaji za poljoprivrednike, razni transferi i davanja koja već kasne, nitko nije mogao dati odgovor kada će doći na red za isplatu.
–Trenutačno ni za što osim za prioritete nema novca. Kako novac bude pristizao u blagajnu, tako će se i isplaćivati, kažu naši sugovornici. Da sve bude po zakonu, pobrinula se na zadnjoj sjednici Vlada koja je donijela odluku o obustavljanju izvršavanja pojedinih rashoda i izdataka iz proračuna Federacije Bosne i Hercegovine za 2015. godinu.
Ogromne dubioze
Ni ministrica financija Jelka Milićević nije krila činjenice kazavši kako je za prva četiri mjeseca ove godine proračunski priljev manji 270 milijuna maraka od planiranog.
– Problem su neizmirene obveze, slab priljev u proračun i situacija da mi iz prihoda koji su ionako slabi izmirujemo obveze iz prethodnog razdoblja. To je ono što podiže socijalne tenzije i stvara nervozu kod ljudi. Moramo naći način da to riješimo. Ispred nas je sedam vrlo teških mjeseci te moramo odrediti prioritete i vidjeti kako ćemo izići iz ove situacije, rekla je Milićević. O tome koliko je loša situacija u proračunu, govori samo to da je deficit FBiH viši od 684 milijuna maraka.
U priči oko krize u federalnom proračunu najgore je to što se ne nazire boljitak ako Međunarodni monetarni fond (MMF) i Svjetska banka ne odobre novi aranžman za BiH. Čak što više, bit će dramatično s obzirom da je u drugoj polovici godine, odnosno trećem i četvrtom kvartalu najveći pritisak na rashode. Tada se u proračun unose transferi za poljoprivredu, kulturu i sport, obrazovanje, a u rujnu dolazi na naplatu unutarnji dug… Alarmantno će, kažu ekonomski stručnjaci, biti i ako se rebalans ne koncipira realno.
Tek slijedi kriza
– Raspisan je poziv za prodaju trezorskih zapisa i to je način na koji se već duže vrijeme puni blagajna i prevladavaju problemi, kaže naš sugovornik i dodaje kako je svim ministrima predloženo napraviti plan prioriteta kako bi se prilikom isplata znalo što ide odmah, a što će čekati bolja vremena.
-Alarmantno je uvijek kada nemate ono što ste planirali, ali se Vlada ponaša shodno situaciji i poduzima potrebne mjere, odnosno obustave na mjestima gdje se mogu trpjeti čekanja, kažu iz Vlade.
Stručnjaci koji rade na proračunu kažu kako je najveći problem taj što sredstva u proračunu nisu dobro planirana budući da su uračunata sredstva od međunarodnih financijskih institucija, iako se znalo da ih neće biti te sada taj manjak predstavlja problem. Rebalans federalnog proračuna je potreban što je prije moguće, no pitanje je preko čijih leđa će se prebiti proračun i na kojoj stavci će se uraditi umanjenja s obzirom da novca za sve planirane troškove s početka godine neće biti.
– Događat će nam se ovako sve dok se nešto ne promijeni u smislu upravljanja gotovinskim tijekom. Tko god bio na čelu Vlade ili resornog ministarstva ne može postići ništa bez ozbiljnog preslagivanja stvari, kazali su nam financijski stručnjaci iz federalnih institucija.
Rupe se ‘krpaju’ domaćim zaduženjima
Dubioze u proračunu za sada se uspješno prevladavaju domaćim zaduživanjem. Federalna Vlada i na zadnjoj sjednici je donijela odluku o zaduživanju preko emisije trezorskih zapisa i to 60 milijuna maraka s rokom dospijeća od 91 dana, 20 milijuna maraka s rokom dospijeća od 273 dana te 20 milijuna maraka s rokom dospijeća od 364 dana. Uz to donesena je i odluka o zaduženju preko emisije obveznica radi prikupljanja sredstava za financiranje izdataka utvrđenih proračunom, u nominalnom iznosu do 20 milijuna maraka, a rok dospijeća je pet godina. Iako su proračunom FBiH za ovu godinu planirana ukupna zaduženja preko trezorskih zapisa i obveznica u iznosu od 430 milijuna maraka, ovo će se, čini se, mijenjati budući da FBiH neće imati odakle posuđivati novac ukoliko MMF odluči ne produžiti aranžman s BiH.
Za ‘krpanje’ proračuna potrebno milijardu maraka
Nakon posjeta Izaslanstva MMF-a Bosni i Hercegovini, stand-by aranžman do daljnjeg je na čekanju. Razgovori se nastavljaju sljedećeg mjeseca. Prema informacijama koje je potvrdio medijima državni ministar financija Vjekoslav Bevanda, BiH će zatražiti od MMF-a najmanje milijardu maraka budući da je deficit proračuna u RS-u 500 milijuna maraka, a u Federaciji 684 milijuna maraka.
BiH je s MMF-om prvi stand-by aranžman zaključila još 2009. godine uz kredit vrijedan 1,2 milijarde eura, no zbog izostanka očekivanih reformi je isplaćeno samo 400 milijuna. Nakon toga je 2012. godine zaključen novi, vrijedan 669 milijuna eura, a od njega je isplaćeno 506 milijuna eura. I pored lošeg iskustva s BiH po pitanju reformi, MMF je pristao na daljnju suradnju pod uvjetom da se kao prvi znak dobre volje izmjeni Zakon o radu. Ovo je i najveći problem za bh. vlasti jer sindikati ni pod koju cijenu ne žele pristati na ograničavanje kolektivnih ugovora.
Dnevni list/Informer.ba