Nakon Sarajeva, u planu je otvaranje restorana u Banjoj Luci, Mostaru, Tuzli, Zenici, odnosno svim većim gradovima u BiH
Pažnju bh. javnosti odavno nešto nije zaokupilo kao vijest o dolasku slavnog lanca brze hrane “McDonald’sa”, koji će vrata svog prvog sarajevskog restorana, onoga u Titovoj ulici, Sarajlijama otvoriti sredinom jula. Dolazak ove kompanije u BiH značajan je signal i za ostale potencijalne investitore u bh. ekonomiju.
Da je ovaj brend mnogo više od klasičnog fast-food-a, možda najbolje govori i činjenica da da se u svjetskoj ekonomiji primjenjuje tzv. “Big Mac indeks”, gdje se prema cijeni jednog od najpopularnijih “McDonald’sovih” specijaliteta određuje je li jedna valuta potcijenjena ili precijenjena u odnosu na američki dolar.
Isti sastojci
Ovaj je indeks popularan kod ekonomista, jer su svi sastojci za “Big Mac” jednaki u svakoj zemlji, a razlika u cijeni indikator je konkurentnosti ekonomije prema američkoj. Zbog toga, ali i mnogo šireg značaja koje popularno žuto “M” na crvenoj podlozi nosi za sobom, jasno je zašto građani “prijestonice bureka i ćevapa”, ali i drugih gradova u BiH u kojima je najavljeno širenje popularnog svjetskog lanca, s razlogom očekuju da u svom gradu probaju čuvene “Mekove” proizvode.
Restoranima u BiH upravljat će kompanije koje su vlasnici razvojne licence te su stekle glavna franšizna prava za državu – “Gliese 581g” i “Dreamfoods Restorani”, koje će biti odgovorne za sva kapitalna ulaganja s ciljem proširenja poslovanja i promoviranja “McDonald’s” brenda u BiH.
Razvojna licenca je oblik franšize koji “McDonald’s” koristi više od 30 godina za razvijanje brenda na način koji kombinira stručno znanje i preduzetnički duh na lokalnom nivou.
Mehmed Pozderac, direktor firme “Gliese 581g DL McDonalds”, kazao nam je da tačan datum otvaranja restorana u Titovoj ulici još nije utvrđen, no potvrdio nam je da će to biti sredinom narednog mjeseca.
Prema njegovim očekivanjima, Sarajlije bi za nekoliko mjeseci mogle dobiti i prvi drive restoran “McDonald’sa”, pored hotela “Radon Plaza”, što zavisi od izdavanja građevinske dozvole Općine Ilidža, a koja se očekuje ovih dana.
”Ukoliko to zaista bude tako, očekujemo da bi drive restoran mogao biti završen krajem septembra. Osim u Sarajevu, u ovoj fazi će se sasvim sigurno graditi i restoran u Banjoj Luci. Kao što je saopćeno iz Pres-ureda “McDonald’sa” u Londonu, kada će početi i završiti njegova gradnja zavisi od dozvola koje trebaju izdati lokalne vlasti. U perspektivi, nakon Sarajeva i Banje Luke, restoran bi već naredne godine trebao dobiti i Mostar. U planu su Tuzla i Zenica, odnosno svi veći gradovi u BiH” – kaže Pozderac.
Govoreći o cijenama koje će biti u sarajevskom restoranu, kaže da su one još tajna. Ipak, otkriva nam da će imati posebnu ponudu “fit and finish” s nekoliko proizvoda po cijeni od 2 KM, a među njima su hamburger i čizburger, pita od jabuka, poznati “McDonald’s” sladoled “McSundae”…
“McDonald’s se maksimalno trudio prilagoditi cijene bh. tržištu, tako da će veliki broj proizvoda biti jeftiniji nego što je i u susjednim državama – tvrdi sagovornik.
Radna mjesta
Objašnjava da će u restoranu u Titovoj ulici biti zaposleno oko 80 osoba. Dio njih je prošao obuku van BiH na način da su radili u restoranima i upoznavali se sa svim detaljima procedura, od održavanja čistoće, rada u kuhinji, odnosa s gostima.
Poznato je da “McDonald’s” ima vrlo visoke standarde kvaliteta svakog proizvoda, te da su procedure koje garantiraju zdravstvenu ispravnost i sigurnost hrane koja se poslužuje gostima vrlo rigorozne. Hrana se uvijek priprema od svježih namirnica koje dolaze od najboljih dobavljača čija se proizvodnja strogo kontrolira i stalno ocjenjuje.
Na upit je li iko od bh. proizvođača hrane zadovoljio te stanadarde, Pozderac objašnjava da oni moraju imati niz certifikata, od HACCAP-a do Iso standarda, da bi uopće aplicirali i, eventualno, snabdijevali “McDonald’s”.
U ovom trenutku očekujemo da će salata biti iz bh. proizvodnje, voda i mineralna voda su, naravno, iz BiH. Spremaju se ulaganja u pekarsku industriju, kako bi i ona zadovoljila sve standarde. Nadamo se da će, vremenom, sve više firmi biti uključeno u lanac, pogotovo što one onda ne bi snabdijevale samo restorane u BiH već imaju širom otvoreno tržište Evrope – zaključuje Pozderac, izražavajući nadu da će dolazak “McDonald’sa” biti podstrek da i drugi veliki investitori i poznate kompanije ulažu u BiH.
Avancijev dizajn
Pozderac u pozitivnom smislu ističe i angažman domaćih građevinara i firmi koje rade na objektu u Titovoj koje će uspjeti uraditi sve zahtjevne poslove, osim nekih specifičnih završnih radova enterijera i kuhinje.
Inače, dizajn restorana je rađen prema ideji Filipa Avancija (Philippe Avanzi), jednog od vodećih francuskih dizajnera enterijera, i nosi naziv LIM extreme (LIM less is more – manje je više). Restoran će rasposlagati sa više od 160 mjesta za sjedenje, ne računajući terasu.
Kafa i kolači
Na upit je li rađeno istraživanje ili imaju interna očekivanja o posjećenosti restorana, Pozderac kaže da nemaju takve procjene.
”Naš cilj je da građani Sarajeva i BiH konačno dobiju ponudu ovog svjetskog brenda, uključujući i dio McCaffe s kafama i kolačima, koja će se potom ubrzano širiti, mislim na izbor svih proizvoda. Velika briga o kvalitetu proizvoda i našim gostima sigurno neće ostati neprimijećena” – kaže Pozderac.
Svakog dana 58 miliona gostiju
Historija “McDonald’sa” počela je 1954. godine u kalifornijskom San Bernardinu, kada je Rej Krok (Ray Kroc) opazio kako braća Dik i Mek Mekdonald (Dick i Mac McDonald) u vrijeme ručka brzo i ljubazno poslužuju veliki broj gostiju u svom prvom restoranu.
Krok se oduševio restoranom te je sklopio ugovor s braćom kojim je zaštitio pravo upotrebe imena i sistema pripreme i posluživanja hrane. Tako je rođen “McDonald’s”, danas najveći lanac restorana brze usluge na svijetu. “McDonald’sovi” restorani, njih više od 31 hiljadu, posluju danas u više od 100 zemalja svijeta – u njima svakoga dana bude posluženo više od 58 miliona gostiju.
Dnevni avaz/Informer.ba