Upotrebom skenera za cijelo tijelo na aerodromima trebalo bi da budu spriječeni napadi u vazdušnom saobraćaju, ali njihovo korišćenje još je sporno.
Evropska komisija je odlučila da se od danas na aerodromima u Evropskoj uniji zvanično smije početi s korišćenjem kontrole putnika uz pomoć skenera.
Putnici će morati da uđu u kabinu veličine telefonske govornice, rašire noge, podignu ruke i budu podvrgnuti pregledu tzv. teraherc zracima.
U osnovi je riječ o malim radarskim uređajima koje emituju određeni signal, a potom primaju reflekse. Nakon toga nastaje virtuelna slika na monitoru na kojoj se može vidjeti da li osoba koja se provjerava ispod odjeće ima opasne naprave.
Prednost nove tehnike je u sljedećem: za razliku od detektora metala, skeneri za tijelo mogu da otkriju i tečnosti, prah i noževe sa keramičkom oštricom – dakle sve potencijalno opasne predmete koji ne sadrže metal.
Do odluke o uvođenju takvih skenera došlo je nakon što je prije dvije godine spriječen napad na liniji Amsterdam – Detroit. Tada je 23-ogodišnji putnik iz Nigerije uspio da prokrijumčari eksplozivnu supstancu u avion.
Zamka se, kada je riječ o novoj tehnici, krije u detalju: slika koju emituju skeneri vidno se razlikuje u zavisnosti od sprave. Tako je moguće vidjeti sliku od simboličnih grubih crta i površina sa eventualnim opasnim predmetima, pa sve do detaljnog odslikavanja golog tijela.
Zbog toga je došlo do protesta među putnicima, ali i u određenom dijelu političara.
Uređaji su vrlo brzo dobili nadimak: skeneri za skidanje do gole kože, prenio je njemački državni radio “Deutsche Welle”.
Evropska komisija je između ostalog i zbog toga odobrila korišćenje skenera na evropskim aerodromima samo pod strogim uslovima. Tako je zabranjeno da skeniranje koje je obavljeno ostane sačuvano na serveru.
Osim toga, analiza fotografija mora se obavljati u strogo izdvojenoj prostoriji, a personal koji radi na tome ne smije da ima direktan kontakt sa osobom koja se kontroliše. Putnici, takođe, imaju pravo da odbiju takav način kontrole, odnosno imaju pravo da zatraže provjeru uobičajenim metodama.
Evropska komisija zaključila je da “bezbjednosni skeneri”, kako su zvanično nazvani, ne bi smjeli da predstavljaju opasnost po ljudski organizam. Naučnici, pak, po tom pitanju još nisu dali svoj konačni sud. Rezultati jedne evropske studije pokazuju da prilikom korišćenja skenera nisu zabilježeni biološki efekti nastali teraherc zračenjem.
Na njemačkim aerodromima je u posljednjih deset mjeseci izvršeno testiranje skenera, u čemu je dobrovoljno učestvovalo oko 800.000 putnika.
Rezultati testiranja bili su poražavajući: u skoro polovini svih slučajeva izazvan je lažni alarm, a putnici kod kojih se to desilo morali su da budu dodatno pregledani. Tako se dešavalo da alarm izazovu fleke od znoja, nabori ili dugmad na garderobi.
Njemačka je zato, za sada, odustala od uvođenja tjelesnih skenera širom zemlje. Trenutno, prema navodima Evropske komisije, samo Velika Britanija i Holandija na aerodromima koriste te skenere, a Italija i Francuska izrazile su interesovanje za njihovo uvođenje.
Evropski parlament pozvao je zemlje članice EU da novu metodu kontrole putnika uvedu do kraja aprila 2013. godine.
Agencije/Informer.ba