Proboj najdužeg saobraćajnog tunela u BiH – preko planinskog prevoja Čemerno, na magistralnom putu Gacko – Foča, završen je danas, a očekuje se da prva vozila ovom trasom puta prođu krajem naredne godine.
Ukupna dužina tunela je 2.109 metara, njegov proboj, koji je počeo 15. aprila 2009. godine, urađen je sa zakašnjenjem od nekoliko mjeseci zbog problema imovinske i geološke prirode. Tunel je probijan sa dvije strane, i to iz pravca Vrbe, odakle je probijeno 1.960 metara, dok je iz pravca Trnove Luke probijeno 150 metara.
Direktor preduzeća “Integralinženjering” Slobodan Stanković potvrdio je Srni da je riječ o izuzetno teškoj izgradnji tunela, izrazivši nadu da će već krajem naredne godine ovaj zahtjevni projekat biti završen.
“Nadam se da neće biti nekih novih okolnosti po pitanju geologije, niti da će se pojaviti klizišta koja bi mogla poremetiti planirani rok završetka radova“, rekao je Stanković i napomenuo da su geološki stručnjaci sa sarajevskog i beogradskog univerziteta svakodnevno prisutni na terenu.
On je dodao da su uočena dva pomjeranja tla na trasi koja treba da se radi, izražavajući nadu da to neće uticati na planirane rokove.
Govoreći o razlozima “probijanja” rokova završetka projekta, Stanković je istakao da su najveći problemi bili imovinski odnosi.
Nadzorni inženjer radova Mihajlo Čobelić rekao je da nakon proboja tunela slijedi njegova obrada sa prskanim betonom, priprema za hidroizolaciju pa betoniranje, što će biti rađeno i tokom zime.
“Imamo savremenu betonaru u blizini tunela, koja radi i u zimskim uslovima i spravlja beton na minus 34 stepena, što olakšava posao“, rekao je Čobelić i dodao da u narednom periodu slijede radovi na proboju malog tunela dužine 196 metara, od kojih je već završen proboj 60 metara.
Prema njegovim riječima, u okviru projekta urađen je i asfaltiran jedan veliki most – dužine 409 metara, jedan mali most u Vrbi, gdje je asfaltirana i trasa u dužini od 1.700 metara, kao i jedan dio trase od Foče u dužini od 750 metara.
“Za sljedeću godinu nam ostaje još oko 1.900 metara trase da se probije i da se izvrši nasipanje“, kaže Čobelić.
U toku radova na projektu, zbog nepovoljne geologije, premještana su čitava brda, napravljeni novi potporni zidovi, a na pojedinim mjestima pravljeni su zasjeci i kosine do pet metara više nego što je predviđeno, kako se ne bi obrušavao materijal, a da bi se trasa osigurala.
Prilikom dosadašnjih radova jedan radnik je poginuo, a dva lica su lakše povrijeđena.
Prilikom nedavne posjete radovima predsjednik Vlade Srpske Aleksandar Džombić je istakao da je riječ o najzahtjevnijem projektu finasiranom iz razvojnog programa RS za koji neće biti probijena finasijska konstrukcija, napominjući da ima uvjerenje od izvođača radova da će projekat biti završen krajem sljedeće godine.
Radovi, za koje je vlada RS izdvojila 72 miliona KM, počeli su u septembru 2008. godine, a predviđena je izgradnja dva mosta, dva tunela i vijadukt. Dok ne budu završeni radovi na novoj trasi puta, kao i zbog aktiviranog klizišta, saobraćaj preko planinskog prevoja Čemerno odvijaće se privremenom obilaznicom.
Gradnjom novog puta dužine oko devet kilometara, koji predstavlja jedan od najvećih infrastrukturnih projekata u Republici Srpskoj, putna komunikacija preko Čemerna u budućnosti će predstavljati najkraću saobraćajnu vezu Srbije sa crnogorskim primorjem.