Regiji Sandžak u Srbiji prijeti socioekonomski nestanak zbog loše ekonomske situacije, upozoravaju iz Evropskog pokreta u Srbiji. Ističu da je stopa nezaposlenosti i siromaštva sve veća. Vlasti očekuju da će gradnjom autoputa kroz tu regiju lakše privući strane investitore, ali njeni stanovnici sve teže žive.
Pešterska visoravan u opštini Sjenica je kraj poznat po preradi mesa, odnosno proizvodnji mlijeka i mliječnih proizvoda. Prije osam godina Fuad Hrnjak mislio je da ima idealnu priliku za otvaranje fabrike mesa.
Tada je u objekat uložio blizu milion eura. Nadao se da će biti posla i investirao sva obrtnička sredstva, a kasnije se suočio s bolnom stvarnošću. Posla nema dovoljno, pa objekat radi sa samo deset posto kapaciteta. Planirao je zaposliti 40 ljudi, uključujući i članove porodice.
Tržište u okruženju
“U međuvremenu je došlo do problema i onda smo ostali samo ja i mlađi sin”, rekao je Hrnjak.
U Sjenici je nezaposlena gotovo petina ukupnog broja stanovnika.
“Za razliku od drugih gradova u Sandžaku, ovdje, u Novom Pazaru, povećan je broj investicija. Lokalne vlasti ističu da je ovaj grad treći u Srbiji po privlačenju novca iz državnog budžeta”, javlja reporter Al Jazeere Emir Skenderagić.
Prošle godine je, kažu, investirano blizu 15 miliona eura. Ipak, privatnici, koji se uglavnom bave proizvodnjom džinsa i dječije konfekcije, ističu da od toga nemaju mnogo koristi. Muhamed Tutić, vlasnik firme Tam-tam, uspio je samo zahvaljujući mukotrpnom radu.
“Naše osnovno tržište je tržište Srbije i zemlje u regionu: Crna Gora, Bosna i Hercegovina i Kosovo”, kazao je Tutić.
Za razliku od preduzetnika, većina stanovnika s kojima smo razgovarali smatra da u Sandžaku nema mogućnosti za njih.
“Ekonomska kriza je dosta teška, kao što vidite i vi”, navodi Munir, stanovnik Tutina.
“Muž radi, a nas petero je na Zavodu”, rekla je Mehdija, stanovnica Novog Pazara.
Loše stanje potvrđuje i statistika. Iz Evropskog pokreta upozoravaju da Sandžaku prijeti socioekonomski nestanak. Prema njihovim podacima, u martu ove godine stopa nezaposlenosti u Novom Pazaru je bila blizu 48 posto, u Tutinu otprilike 64 posto, u Prijepolju nešto manja od 45 posto, u Novoj Varoši 43 posto, a u Sjenici 54 posto.
“Na mikroprostoru imamo veliku svjetsku krizu. I mi još uvijek ćutimo i čekamo da li će iko doći da prepozna potencijale ovog grada i da jednim malim investicijama napravi velike pomake na ovom prostoru”, kazala je Bisera Šećeragić iz Evropskog pokreta u Srbiji.
Ključ je autoput
Rasim Ljajić, potpredsjednik Vlade Srbije u tehničkom mandatu, koji je iz Novog Pazara, kaže da će privući više stranih investitora gradnjom autoputa. Ističe da su postojale dvije moguće trase, ali da će definitivno ići kroz Sandžak.
“Trebat će još puno vremena, ja ne želim da ljude lažem i obmanjujem da će to biti za godinu ili dve, naprosto neće. Ali je bitan prvi korak, da će definitivno trasa ići preko Pešterske visoravni, predstoji drugi korak, a to je izgradnja glavnog projekta i treći korak je onda pronalazak investitora”, navodi Ljajić.
Dodaje da su raniji pregovori s kineskim investitorima završeni bez dogovora i da će provjeriti koliko su turski zainteresovani. U međuvremenu, gradovi Sandžaka i dalje će biti povezani lošim i dotrajalim putevima.
Izvor: Al Jazeera