BiH Izdvojeno Vijesti

U BiH se ukida upotreba kratkih svjetala na automobilima tokom dana

Upotreba kratkih svjetala na vozilima tokom dana u BiH mogla bi biti ukinuta do kraja godine.

Naime, Ministarstvo transporta i komunikacija BiH formiraće posebnu radnu grupu koja će, u okviru izmjena i dopuna Zakona o bezbjednosti saobraćaja BiH, razmotriti pristigle inicijative o gašenju svjetla tokom dana, čije će usvajanje zavisiti od jačine priloženih argumenata.

Iz tog razloga smo kontaktirali bh. stručnjake iz oblasti saobraćaja, čija mišljenja su podjeljena, pa su neki za uvođenje LED tehnologija, drugi za ostavljanje ove odredbe, a neki samo za svjetla u zimskom periodu.

Ševal Kovačević, diplomirani inženjer saobraćaja i ovlašteni sudski vještak za saobraćaj BiH, smatra da inicijative imaju opravdanje sa stanovišta potrošnje struje i goriva na vozilima i do dva posto.

Biće formirana posebna radna grupa koja će razmotriti pristigle inicijative, a čije će usvajanje zavisiti od jačine priloženih argumenata

To je opravdano pogotovo što ne spadamo u neke maglovite krajeve, a posebno u ljetnim mjesecima“, rekao je on i dodao da bi u zimskom periodu trebalo imati na umu smanjenu vidljivost, te da bi odredbu tada trebalo aktivirati, kao što se radi sa zimskom opremom.

Milenko Jaćimović, predsjednik Udruženja za unapređenje bezbjednosti saobraćaja RS, rekao je da oni podržavaju usklađivanje sa zakonima zemalja EU, te ugradnju dnevnih svjetala izrađenih LED tehnologijom.

Obavezna upotreba kratkih svjetala na vozilima u BiH je tehnički i ekološki prevaziđeno rješenje. Predlažemo da vozila koja imaju fabrički ugrađen mehanizam za paljenje kratkih svjetala imaju period ugradnje dnevnih svjetala od tri godine, a vozila starija od pet godina rok od godinu dana“, rekao je Jaćimović i dodao da bi ugradnja dnevnih LED svjetala koštala između 50 do 70 KM.

Istakao je da je korištenje kratkih svjetala po danu trebalo da poveća vidljivost vozila i tako smanji mogućnost saobraćajnih nesreća, ali da evropska istraživanja upućuju na potpuno suprotne rezultate.

On je dodao da su dokazane negativne posljedice korištenja kratkih svjetala po danu, povećana potrošnja goriva od oko tri posto i često pregorijevanje sijalica, te trošenje ostalih komponenti sistema.

Perica Pećanac, portparol Auto-moto saveza (AMS) RS, rekao je da oni pozitivno ocjenjuju uvođenje obavezne dnevne upotrebe svjetala na motornim vozilima u BiH, jer povećava bezbjednost učesnika u saobraćaju.

Ne postoje nedostaci, već samo prednosti uvođenja zbog povećanja stepena bezbjednosti na putevima RS i BiH“, rekao je Pećanac. On je naveo da je na prvom mjestu bezbjednost vozača i saputnika, te da je to stav od kojeg AMS RS neće odstupiti.

Ne spadamo u maglovite krajeve, pogotovo ljeti kad bi trebalo gasiti svjetla, kazao Kovačević

U Ministarstvu transporta i komunikacija BiH, rekli su da će biti sprovedene šire konsultacije po tom pitanju, jer je povećan interes nakon inicijativa grada Banjaluka i Kantona Sarajevo da to drugačije bude regulisano.

Formiraćemo posebnu radnu grupu za dio zakona vezan za upotrebu svjetala u saobraćaju u toku dana. Na vozilima na kojima su već ugrađena dnevna svjetla se pale bez obzira na zakonsku regulativu i stoje upaljena tokom čitavog dana“, rekli su u Ministarstvu i dodali da će sagledati stanje u drugim zemljama EU i dati razloge za ili protiv, sa jakim argumentima.

Stav stručnjaka

Prednosti
– bezbjednost
– vidljivost

Nedostaci
– potrošnja struje
– potrošnja goriva
– pregorjevanje sijalica
– prevaziđeno rješenje
– besmisleno rješenje
Prva inicijativa

Podsjećamo da je grad Banjaluka pokrenuo inicijativu prema nadležnim organima u BiH kako bi došlo do izmjene zakona kada su u pitanju upaljena svjetla na automobilima u toku dana.

Gradonačelnik Dragoljub Davidović tada je rekao da je veliki broj europskih zemalja koje su primjenjivale takve direktive, odustao od ovog zakona, jer su ušli u projekat štednje energije, ali i uvidjeli besmisao paljenja svjetala na vozilima po danu.

Nezavisne/Informer.ba